Tuesday, November 22, 2005

القذافى فيلسوفا

افادت مجلة (دبى الثقافيه)من خلال لقاءها بوزير الثقافه الليبى مهدى امبيرش
ان ليبيا فى حالة تأهب لافتتاح مهرجان ثقافى يتمحور على موضوع من أشد
المواضيع حيويه فى الآونه الراهنه و سيكون عنوان المهرجان لافته للنقاش
يكتب عليها (الفكر الفلسفى من أفلاطون حتى القذافى ..من الجمهوريه حتى الجماهيريه)و

ستتكون حلقة النقاش من ابرز المفكرين العالميين غربيين و شرقيين

8 comments:

ماريو said...

من افلاطووووون حتى القذافى؟؟؟؟؟
يا سلام يا ليبيا
يا عماسلام سيبك من الجماعة بتوع ليبيا دول متسمعلهمش كلام..والله
دا شعب عايش جوا دخان الحشيش على طول, جواه...مش بيحرقوه وبس, ومش اى حشيش...المغربى الابيض بقى
ابيض زى مابقول لسيادتك..لما بيوصل مصر بيبقى بنى...او اسود على عدوك
فتلاقيهم مهيسين كدا ..بالجينات
ماشيين بيحلموا اساسا , مش زيينا احنا الغلابة....ياعم دول شايلين الكنشة معاهم زى البطاقة الشخصية عندنا كدا
وعارف؟ ..المهرجان دا مش هايتم
هايسقَطوه...هاينسوا
وبكرا تقول ماريو قال
برجولة

ماريو said...

والنبى ماله حسنى مبارك؟
راجل عاقل , بيلبس بدلة زى كل الرؤساء...مش الليبى الفيلسوف اللى لابسلى شوية قصاقيص جرايد فوق بعضها
حسونة عمره ماتهبل وقال على نفسه افلاطون...ايه يعنى لما يقول انه صاحب الضربة الجوية , ولا انه هو اللى قام بثورة يوليو حتى؟
ياعم حسنى ..انت اللى قمت بالثورة وانت اللى ضربت اسرائيل وانت قاعد ع القهوة, وانت اللى بتطلع السما بسلم ..وانا عارف مكان السلم
بس المهم انك مش فيلسوف
...ولا انت ياقذافى
يا شلة حكام العرب: ارجوكم بقى..اسرحوا علينا بالعقلللل
او كل حاكم يسرح على شعبه وبس..من غير ماينشر اخبار السرحة برا
احنا ماصدقنا نعرف نتعامل مع دماغ مبارك الجذمة....هى ناقصة
......
معلش يا اسلام انا طولت بالمايك ف ايدى
بس والله يا اخى انا اتخنقت من حمى الاشتغالات اللى نازلة ترف علينا من الجماعة المبسوطين اللى فووووق

islam yousef said...

ياااه انت باينك رحت ليبيا يا عم ماريوو شايل منهم اوى بس ايه هى الكنشه دى و بقولك لو مافيش اشتغالات جايه من فوق يبقى الشعب المصرى هايكركر ازاى و يبقى مشهور بالقفشه و النكته

Taher said...

القذافى فيلسوف ؟
مش مقنعة بتيتا

خجل said...

اضحكتني والله

Ghada said...

مسخرة!
:)))

Ammouna said...

Hahahahahaha!!!
Gosh it's So funny!!

and the most is that he is serious! Pf!

عندي نكتة عن القدافي لو سمحتو
فنحن في تونس ننكت عليهم
القدافي يقول لشعبه : يجب أن نتقدم إلى الامام!!!
وهنا ترى جميع الحضور يقدمون كراسيهم!!

ويكمل القائد خطابه:
"مثلما قال _ الشيخ زبير _ : نكون او لا نكون"
(he probably meant sheakspear : sheih zoubir! LoL and he's famous to be or not to be! :p )

Iraqi said...

يا حساد يا عرب "إلا من رحم ربى" القذافي سيدكم وسيد سيدكم. وإذا تبقى للعرب هيبة فهى لإن القذافي مازال في الوجود ياسكارى يا خمارين . أما عن الأخ التونسى . فنبى نقوله أمتى صارت تونس بلاد إلا من صدقات ليبيا عليكم يا جعانين!!! صدق المثل القائل: إذا أكرمت اللئيم تمردا ....وانتم يا مصريين يا بياعين الكلام يا خوانين "إلا من رحم ربى " لحم كتوفكم من خير ليبيا والله يسامح القذاقي الذى فتحها لأشكالكم وحتى معاشاتكم في ليبيا أعلى من معاشات الليبيين نفسهم وما قلنا شى لكن يجى الوقت الذى تعضوا اليد التى توكل فيكم إخس!!! هذه إن دل على شئ يدل على فساد أصلكم وفصلكم!!!